A SZOCIÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ FEJLŐDÉSE
A kommunikáció fejlődése születésünk pillanatában kezdődik. Gondoljunk csak a sírásra, korai differenciált hangadásokra, a kisbaba első mosolyára, arcunkra irányuló tekintetére.
A beszéd kialakulását jóval megelőzik az ún. preverbális gesztusok, melyek közül a tipikusan fejlődő gyermek 9 és 16 hónapos kora között havonta legalább kettőt elsajátít. Elsőként tárgyat elvenni tanul meg, majd repertoárja bővül a tárgy átadásán, az ujjal való mutatáson át egészen a puszidobásig. A gesztusok használatának és megértésének elmaradása jelző értékű ebben az életkorban, ahogy az is, ha gyermek figyelmét nehezen tudja felkelteni, magára irányítani a szülő. Mindezek előre jelzik a beszéd kialakulása terén később jelentkező nehézségeket. Szintén figyelemfelhívó jel, ha nem jelenik meg az ún. másodlagos interszubjektivitás, amikor is a csecsemő és a gondozó "beszélget" a közös figyelmi fókuszban álló tárgyról (tekintet, gesztusok, hangadások formájában). Ha elmaradást észlelünk, érdemes a korai kommunikáció fejlődésével foglalkozó szakemberhez, gyógypedagógushoz vagy logopédushoz fordulni.
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Martonvásári Tagintézményében a szociális kommunikáció területén eltérő fejlődést mutató gyermekek számára gyógypedagógiai fejlesztést nyújtunk, hogy az érintett gyermekek óvodás koruk elérésére a lehető legnagyobb hatékonysággal legyenek képesek környezetükkel kommunikálni, kortársaik közé beilleszkedni. A tanításhoz hatékony módszertani keretet biztosít az Early Start Denver Model (ESDM), melynek programjában a közöstevékenység-rutinok alkotják a tanítási kereteket. Az ESDM terápia elérhető az óvoda előtti korosztály számára intézményünkben, ercsi és martonvásári helyszíneken. Minél korábbi életkorban kezdünk foglalkozni a problémával, annál jelentősebb eredményeket érhetünk el, hiszen annál kevesebb szociális tanulási lehetőséget „veszít el” a nehézségekkel küzdő gyermek.
Pinczés Gréta
gyógypedagógus, ESDM terapeuta