A Szent László Völgye Segítő Szolgálat pszichológusának Brunnerné Berta Nórának a segítségével 2023. március 19-én a martonvásári Beethoven Általános Iskolába látogatott négy középiskolás tanuló, akik szívügyüknek tartják, hogy segítsenek a fiataloknak a tinédzser kori nehézségek kezelésében, leküzdésében.
A kortárs segítők- Medgyes Melitta, Vittinger Kata, Kanizsai-Hodák Kata, Milei Regina - az Érdi SZC Százhalombattai Széchenyi István Technikum, különböző évfolyamokra járó tanulói, akik az iskolában évek óta működő kortárs segítő programban vesznek részt.
Mit is jelent a kortárssegítés, mit nyújthat ez a fiataloknak?
A kortárs segítés azonos vagy hasonló korcsoportba tartozó fiatalok között megvalósuló segítség- és támogatásnyújtás, illetve a másik fiatalra irányuló aktív figyelem. Nem feltételez magasan képzett segítőt, hanem a természetes segítségnyújtást helyezi előtérbe. Egy olyan program, ahol a serdülők megtanulják, hogyan tudják korrigálni és támogatni egymást.
Kamaszkorban több újfajta érzéssel, helyzettel, feszültséggel (aggodalom, izgalom, félelem stb.) szembesülnek a fiatalok, és gyakran éppen az is probléma, hogy segítséget kérjenek vagy a felnőttek segítségét elfogadják. Az iskolai kortárs segítő csoportok tagjai a diákok közül kerülnek ki. Mivel hasonló korúak és hasonló élethelyzetben vannak, könnyebben megértik a hozzájuk forduló társaik problémáit.
A kortárs segítők folyamatosan tanulnak, fejlesztik önmagukat, hogy kiállhassanak az általános vagy akár középiskolás fiatalok elé, és hitelesen beszéljenek a szakirodalmi tények ismertetésén túl saját tapasztalataikról is.
A martonvásári Beethoven Általános Iskola 7. osztályos tanulói -mintegy 40 fő- érdeklődve hallgatta a lányokat, akik interaktív előadással készültek, mindenkit bevontak a közös munkába, egyéni, páros és csoportos feladatokat is kaptak a segítőktől.
Az óra témája a digitális világ és eszközök használata volt, melyről egy saját körben készített statisztikát is láthattak a 7. osztályosok, illetve beszélgettek az online lét előnyeiről és hátrányairól is, valamint megnézték, hogyan is telik egy napjuk, mennyi egyéb tevékenység fér bele az életükbe a digitális eszközök használatán kívül.
Reményeink szerint más osztályokhoz is eljuthat még ebben a tanévben ez az érdekes és hasznos foglalkozás.
Szabóné Pályi Judit igazgató, Brunnerné Berta Nóra pszichológus