Haláleset anyakönyvezése
Haláleset anyakönyvezése
A halálesetet az azt követő első munkanapon be kell jelenteni a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvvezetőnél.
Az intézetben (kórházban) vagy intézeten kívül (otthon) történt halálesetet a hozzátartozó (temetésre kötelezett személy) vagy az általa meghatalmazott személy, temetkezési szolgáltató jelentheti be.
A haláleset bejelentéséhez szükséges dokumentumok:
- az orvos által kiállított, orvosi pecséttel ellátott halottvizsgálati bizonyítvány
-
- az elhunyt személyazonosításra alkalmas okmányai: személyazonosító igazolvány, érvényes magyar útlevél, kártya típusú vezetői engedély, lakcímkártya, amennyiben rendelkezésre áll: születési anyakönyvi kivonat és házas családi állapot esetén házassági anyakönyvi kivonat
- elvált családi állapot esetén záradékolt házassági anyakönyvi kivonat, vagy jogerős bírói döntés a válásról
- özvegy családi állapot esetén az elhunyt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- a halálesetet bejelentő személyazonosításra alkalmas igazolványa, lakcímkártyája
- amennyiben meghatalmazott/és vagy temetkezési vállalkozó útján jelenti be a halálesetet a bejelentő érvényes adataival (név, születési helye ideje, anyja neve, személyazonosításra alkalmas igazolvány száma, érvényességi ideje) jól olvashatóan kitöltött meghatalmazás (amennyiben a meghatalmazást nem a meghatalmazó saját kezűleg írja, akkor tovább 2 tanú aláírása, adatai)
- szükséges az elhalt hozzátartozójának nyilatkozata az elhalt temetésének, az urna elhelyezésének helyéről
Kórházon kívül történt halálesetnél amennyiben az elhunytat hamvasztatni szeretnék, a Kormányhivatal Népegészségügyi Osztályának engedélye szükséges.
Külföldi állampolgár halálesete esetén szükséges dokumentumok
- az elhalt külföldi állampolgár személyazonosítására és állampolgárságának igazolására szolgáló érvényes személyazonosító igazolvány, útlevél
- magyar hatóság által kiállított okmányok (regisztrációs igazolás, állandó tartózkodási kártya, tartózkodási engedély) és lakcímet igazoló hatósági igazolvány.
- az elhalt születési anyakönyvi kivonata és családi állapot igazolására szolgáló okiratok hiteles magyar nyelvű fordítása
- házas családi állapotú elhalt esetén házassági anyakönyvi kivonat
- özvegy családi állapotú esetén az elhalt házastárs halotti anyakönyvi kivonata
- elvált családi állapotú elhalt esetén jogerős bírósági határozat
- nőtlen, vagy hajadon családi állapotot igazoló okirat
Az anyakönyvi eljárásokban a nem magyar nyelven kiállított okiratok hiteles magyar nyelvű fordítással (így Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda által készített) és diplomáciai felülhitelesítéssel fogadhatóak el.
Diplomáciai felülhitelesítés: Nemzetközi szerződés eltérő rendelkezése hiányában - az alábbi kivételekkel - a külföldön kiállított okirat csak akkor fogadható el, ha azt a kiállítás helye szerinti államban működő magyar külképviselet diplomáciai felülhitelesítéssel látta el.
Kivételek a diplomáciai felülhitelesítés alól:
- Apostille: azon külföldi okiratok esetén, amelyet olyan állam hatósága állított ki, amely részese a felülhitelesítés mellőzéséről szóló 1961. október 5. napján kelt hágai egyezménynek, az okiratot diplomáciai felülhitelesítés helyett az adott állam arra illetékes hatósága által kiállított ún. Apostille záradékkal kell ellátni.
- Ha az okirat kiállításának helye szerinti államban nem működik magyar külképviselet, vagy a magyar külképviselet nem végez felülhitelesítési tevékenységet, a külföldi okirat diplomáciai felülhitelesítés nélkül is elfogadható. Ebben az esetben az okiratot kiállító állam külügyminisztériumának hitelesítését kell beszerezni.
- A külföldi állam Magyarországon működő külképviselete által kiállított anyakönyvi kivonat diplomáciai felhitelesítés nélkül is elfogadható.
Kérjük, hogy előzetesen foglaljon időpontot az ügyintézéshez.
Ügyintéző elérhetősége
Szabóné Kiss Nikolett
anyakönyvvezető
szabone.kiss.nikolett@martonvasar.hu
Tel.: 06-22-569-204